Featured
Table of Contents
Dit komt links op de balans te staan. Nu moet nog een getal in de rechterkolom komen. Dat is de winst of opbrengst die het bedrijf maakt. juridisch advies. De opbrengst komt daarmee credit. De journaalpost is weer in evenwicht. Het is op voorhand niet duidelijk of een bedrag in de linkerkolom een bezit of een verlies is
Debet en credit zijn nietszeggende termen als niet duidelijk is of de regel in de balans of resultatenrekening staat - juridisch advies huurwoning. Debet en credit zijn termen die steeds een andere inhoud hebben. Het zijn termen die de boekhouding moeilijk maken omdat ze te eenvoudig zijn. Ze duiden de plaats links en rechts aan, maar onthullen niet de betekenis
Een goede abstractie maakt iets eenvoudiger. Debet en credit maken het helaas moeilijker. Hoe kan een boekhouder dan weten welke post debet en credit staat? Dit is een van de meest fundamentele uitgangspunten van dubbel boekhouden. juridisch loket gratis advies. Weten in welke kolom een bedrag staat en of het bedrag een bezit/schuld of verlies/winst is
In het volgende hoofdstuk staan de afspraken hiervoor. Bij elke registratie is de eerste vraag dan ook of het in de balans staat of in de resultatenrekening. Deze vraag bepaalt of een boeking «debet» of «credit» komt te staan. Gebruik debet en credit alleen om de plaats in de kolommen aan te geven.
Het is niet zonder meer duidelijk of een journaalpost op de balans of resultatenrekening thuishoort - gratis juridisch advies oudenaarde. Omschrijvingen zijn niet altijd duidelijk en soms zelfs dubbel uitlegbaar. Uit het hoofd leren waar een post thuishoort, biedt weinig soelaas. Iedereen vergeet 80% na twee dagen. Door de omschrijvingen te voorzien van een nummer en dit nummer een betekenis te geven, is af te leiden of een journaalpost in de balans of resultatenrekening komt en dus debet of credit moet komen te staan
We kunnen dan de omschrijving achterwege laten bij het boeken (juridisch advies fnv). Alleen de datum, het rekeningnummer, bedrag en debet/credit schrijven we op. Dit heet de journaalpost. Aan deze gegevens hebben we genoeg om de rapporten in de vorm van een balans en resultatenrekening te maken. We boeken dezelfde gebeurtenissen en toestanden altijd op dezelfde rekeningnummers
Zolang het maar logisch is. In praktijk is het handig dat iedereen ongeveer dezelfde indeling toepast. Dan is iedereen snel wegwijs in de boekhouding en maken we minder fouten. De rekeningnummers kunnen we groeperen. juridisch advies bedrijven brugge. Rekeningen die dezelfde eigenschappen hebben, laten we beginnen met hetzelfde cijfer. Dit noemen we een rubriek
Op rekeningnummer 4010 kunnen de salariskosten staan. Op nummer 4200 de autokosten. Op nummer 4300 de verzekeringskosten. Enzovoort (juridisch advies arendonk). Rubriek 4 heet dan de «kostenrubriek». De meeste gebruikte rubriekindeling is het tientallig schema van Bakker. In deze nummering volgen we de goederenstroom door een bedrijf. Hierbij passen we de abstracties in tijd, in geld- en goederenstromen en in toestand en gebeurtenis alle drie door elkaar heen toe
De twee invalshoek is die in tijd, van lang naar kort. De derde invalshoek is de splitsing tussen geld en goederen. In vaktermen zijn dit: 1. Balans en resultatenrekening, van momentopname en stroom. 2. Lange termijn naar korte termijn, van lastig verkoopbaar naar snel verkoopbaar. 3. Geld en goederen We starten met toestanden (balans) die op lange termijn weinig veranderen.
Bezittingen zoals gebouwen en machines komen aan de linkerkant (debet). Schulden zoals hypotheken zetten we aan de rechterkant (credit). We gaan door met bezittingen en schulden (balans) die binnen één jaar veranderen. Dit noemen we korte termijn. juridisch advies woningcorporaties. Die plaatsen we in rubriek 1 en soms in rubriek 2. Denk aan vorderingen aan de rechterkant (debet) en aan energienota's aan de linkerkant (credit)
In rubriek 4 zetten we alle kosten die we maken om de producten te kunnen verkopen (Resultatenrekening). Dit is altijd op korte termijn. In de rubrieken 5 en 6 kunnen we de werkzaamheden uitgebreid vastleggen (juridisch advies werkgever). Dit is verouderd door de komst van computersystemen die veel meer informatie bieden dan een boekhoudsysteem, zoals de locatie en de ouderdom van een artikel
Als die klaar zijn, registreren we de voorraad kant en klare producten in rubriek 7. Vervolgens gaan we de producten verkopen. Dit leggen we vast in rubriek 8. gratis juridisch advies ieper. Het resultaten van de verkopen, de voorraadwijzigingen en de kosten schrijven we op in rubriek 9. Zo volgen we in de boekhouding de goederenstroom in het bedrijf van grondstof tot eindproduct
De rubrieken 0, 1, 2, 3 en 7 horen op de balans (juridisch advies vrederechter). De rubrieken 4, 5, 6, 8 en 9 staan op de resultatenrekening. De nummers lopen niet door omdat we de goederenstroom in het bedrijf volgen van het opzetten van bedrijf in de rubrieken 0, 1, en 2, via ingekochte goederen in rubriek 3, naar de eigen werkzaamheden in de rubrieken 4, 5 en 6, resulterend in kant en klare producten in rubriek 7 tot de verkoop in rubriek 8 en 9
Wat 567 betekent is niet zonder meer duidelijk. Om ook deze laatste vraag te beantwoorden groeperen we in een rubriek gelijksoortige rekeningen op het tweede nummer. We leggen bijvoorbeeld alle personeelskosten vast in de 40xx serie. Zo kunnen we aan het rekeningnummer zien waar het rekeningnummer betrekking op heeft (gratis juridisch advies vreemdelingenrecht). Zo kunnen we doorgaan met het derde, vierde, … nummer
Vier cijfers zijn vaak genoeg. Een tiencijferig rekeningnummer duidt op een verkeerd gebruik van de boekhouding - gratis juridisch advies nederland. Opschrijven in het grootboek noemen we boeken. Boeken is alleen toegestaan als een bewijsstuk de noodzaak van de boeking kan aantonen. Daarom sturen bedrijven elkaar facturen. Een factuur is een papiertje waarop staat dat de ander moet betalen en in ruil hiervoor goederen krijgt
Bij verkoop maakt het een verkoopfactuur. Deze verkoopfactuur is voor de koper weer de inkoopfactuur. Elke factuur krijgt bij het opschrijven in het grootboek een volgnummer zodat we de factuur terug kunnen vinden. Zo kunnen we achteraf controleren of de boeking juist, volledig en tijdig heeft plaatsgevonden. We maken altijd een boeking als goederen het bedrijf binnenkomen en verlaten.
Elke afdeling voert een bewerking op de goederen uit en voegt waarde toe. juridisch advies voogdij. Die waardeverandering registreren we in het grootboek. Op een papiertje – in de geheimtaal een intern bewijsstuk - leggen we de productievoortgang vast, bijvoorbeeld het ophalen van de voorraad grondstoffen. We noemen dit papiertje bijvoorbeeld de goederenafgiftebon van het magazijn
Door de interne afdelingen te zien als in- en verkopen partijen is de registratiewijze – in de geheimtaal boekingsgang genoemd – identiek aan de echte inkoop en verkoop. Goed, we kennen de abstractie die tegelijkertijd eenvoudig en moeilijk zijn en we hebben rekeningnummers bedacht - juridisch advies betekenis. Hoe gaan we nu boeken? Dat is nu eenvoudig
Verandert het «hebben» - een toestand - of «verbruiken we» - een stroom? M.a.w. hoort het bedrag het thuis op de balans of in de resultatenrekening? Balans 2. Is het een bezit? 2.1.1. Neemt het bezit toe dan komt het bedrag debet te staan. 2.1.2. Neemt het bezit af dan komt het bedrag credit te staan.
Is het een schuld? 3.1.1. Neemt het schuld af dan komt het bedrag debet te staan. 3 - eerstelijns juridisch advies erpe mere.1.2. Neemt het schuld toe dan komt het bedrag credit te staan. Resultatenrekening 4. Is het een verlies? 4.1.1. Nemen de kosten toe dan komt het bedrag debet te staan. 4.1.2. Nemen de kosten af dan komt het bedrag credit te staan
Is het een winst? 5.1.1 (inschakelen juridisch advies eindhoven). Nemen de opbrengsten af dan komt het bedrag debet te staan. 5.1.2. Nemende opbrengsten toe dan komt het bedrag credit te staan. Doorzie in het bovenstaande schema dat de balans en resultatenrekening omgekeerd reageren. Bezit en verlies staan links, «debet». Schulden en winst staan rechts, «credit»
Daarom noemen we het dubbel boekhouden. Dit lijkt haaks te staan op eenvoud en doelmatigheid - gratis juridisch advies bij echtscheiding. Waarom iets dubbel opschrijven als het ook in één keer kan? We leggen alles vast om meerdere redenen. De eerste reden is eenvoudig. Een bedrijf dat artikelen verkoopt heeft twee stromen: de goederenstroom en de geldstroom
Bij inkoop verdwijnt het geld en krijgt het bedrijf goederen - juridisch advies voogdij. Door deze twee stromen tegelijkertijd op te schrijven, weet het bedrijf hoeveel geld het heeft en hoeveel goederen. De simpelste journaalpost van een contante verkoop is:«Datum» «rekeningnummer Kas» «bedrag»«Aan Datum» «rekeningnummer Artikelen» «aantal x prijs» Twee regels die in één keer het kassaldo en de voorraad artikelen bijwerken
Latest Posts
Wat Verdien Je Met Een Bachelor Accountancy?
Juridisch Advies Echtscheiding
Juridisch Advies Kortrijk